fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

לקות למידה מהי?

כותב:
תוכן עניינים

כשהייתי בכיתה א’, כל שבוע הייתה לנו משימת קריאה מהלוח, היינו יושבים במסדרון מחוץ לכיתה ומשתדלים לקרוא כמה שיותר מילים. הרגשתי חרדה ותסכול כלפי חברי כיתתי שיכלו לקרוא ולאיית כמו שצריך. בכל פעם שעשיתי טעות או השתמשתי לא נכון במילה, המורה היה מציב אותי בקבוצת  קריאה נמוכה יותר בהשוואה לבני גילי. זה הרגיז אותי כי החברים שלי התקדמו בזמן שהייתי תקוע ברמת קריאה בכיתה א’. רק מאוחר יותר גיליתי שיש לי לקות למידה, שמהווה אתגר לכל אורך חיי.

לקות למידה יכולה לעורר רגשות רבים אצל ילדים, כעס, אשמה חוסר שייכות, חרדה, קנאה ותסכול מצטבר. ללא אבחון הילדים וההורים עלולים עוד לחשוב שמשהו עמוק אצלם אינו כשורה, לצבור פערי לימוד ולא לקבל התמיכה המתאימה.

כיום, בזכות התקדמות המחקר ואודות המערכת הנוירוביולוגית, ידוע כי לקויות למידה נעוצות בגורמים פיזיולוגיים, תורשתיים או נרכשים. עם הליווי הרגשי והתאמות הלמידה הנכונות הילדים מסוגלים לפרוח.

 

לקות למידה מהי?

לקות למידה היא מצב נוירולוגי המשפיע על יכולתו של אדם לעבד ולהבין מידע, למרות שיש לו אינטליגנציה ממוצעת או מעל הממוצע. ליקויי למידה יכולים להתבטא בדרכים שונות, כמו קושי בקריאה, כתיבה, דיבור או ביצוע חישובים מתמטיים. לקות למידה לפעמים משפיעה על יכולתו של אדם לארגן, לזכור ולהשלים משימות. לקויות למידה הן לרוב לכל החיים, אך עם תמיכה והתערבות מותאמת, אנשים עם לקויות למידה יכולים לנהל חיים מוצלחים ומספקים.

בעשורים האחרונים [1] חלה התפתחות משמעותית בהבנה, האבחון והטיפול באנשים בעלי לקויות למידה וקשיי למידה. בעבר, ילדים ומבוגרים שהראו איחור וליקוי כלשהו ברכישת המיומנויות הלימודיות הבסיסיות, נחשבו כבעלי לקות שכלית, כעצלנים או חסרי אחריות או מוטיבציה וברוב המקרים לא השלימו את כל שנות הלימוד בבית הספר, ובוודאי שבאקדמיה.

כיום, בזכות התקדמות המחקר ואודות המערכת הנוירוביולוגית, ידוע כי לקויות למידה נעוצות בגורמים פיזיולוגיים, תורשתיים או נרכשים ואין כל קשר בין לקויים אלה ליכולותיו הקוגניטיביות של האדם.

ילדים לקויי למידה, לרוב צוברים פערים לימודיים, מתקשים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, כגון קריאה, כתיבה וחישובים פשוטים, חווים פגיעה בדימוי העצמי שלהם סביב מיומנויות אקדמיות ופעמים רבות חשים מתוסכלים ולא מוצלחים. גם כאשר הם מתאמצים ומשקיעים בלימודיהם, הם אינם חווים הצלחות ותחושות התסכול מובילות פעמים רבות לבעיות התנהגות שונות בבית הספר, עד כדי פגיעה בתפקודם ומצבם החברתי.

 

סוגי לקויות למידה

ישנם מספר סוגים של ליקויי למידה, כל אחד מהם משפיע על תחום למידה ספציפי. חלק מהסוגים הנפוצים ביותר כוללים:

 דיסלקציה

דיסלקציה דיסלקציה היא הפרעת למידה נפוצה המשפיעה על יכולתו של אדם לקרוא, לכתוב ולאיית. דיסלקציה לעתים קרובות מתאפיינת בקשיים בעיבוד פונולוגי ובפענוח השפה הכתובה. אנשים עם דיסלקציה עשויים להתקשות לזהות ולהגות צלילים במילים, מה שעלול להפוך הלימוד של איות וקריאה למאתגר במיוחד.   דיסלקציה אינה קשורה לאינטליגנציה, ואנשים עם דיסלקציה יכולים להיות בעלי יכולת גבוהה בתחומים אחרים.

דיסקלקוליה

דיסקלקוליה היא הפרעת למידה המשפיעה על יכולת האדם להבין ולעבוד עם מספרים. היא נקראת לפעמים “דיסלקציה מתמטית” מכיוון שהיא חולקת קווי דמיון עם דיסלקציה, וכוללת קשיים בעיבוד פונולוגי. אנשים עם דיסקלקוליה עשויים להיתקל בקושי בחישובים בסיסיים, כגון חיבור, חיסור, כפל וחילוק, וייתכן שיתקשו בהבנת מושגים ונוסחאות מתמטיות. דיסקלקוליה יכולה גם להשפיע על היכולת של אדם להתמצא בזמן, לספור כסף ולבצע פעילויות אחרות הדורשות כישורים מספריים. בדומה לדיסלקציה, דיסקלקוליה אינה קשורה לאינטליגנציה, ואנשים עם דיסקלקוליה יכולים להיות בעלי יכולת גבוהה בתחומים אחרים. עם תמיכה מתאימה, אנשים רבים עם דיסקלקוליה מסוגלים לפתח אסטרטגיות לעבודה עם מספרים ולהשיג הצלחה במסגרות אקדמיות ומקצועיות.

דיסגרפיה

דיסגרפיה היא הפרעת למידה המשפיעה על יכולתו של האדם לכתוב בצורה קוהרנטית ומדויקת. דיסגרפיה יכולה להתאפיין בכתב יד לקוי, קושי באיות ודקדוק, ובעיות בארגון מחשבות על הנייר. אנשים עם דיסגרפיה עשויים גם להיתקל בקושי במוטוריקה עדינה, מה שעלול להפוך את הכתיבה ביד למייגעת פיזית או לא נוחה. דיסגרפיה יכולה להשפיע על הצלחה אקדמית ומקצועית, שכן תקשורת כתובה היא היבט בסיסי של פעילויות רבות. עם זאת, עם התאמות ותמיכה מתאימות, אנשים עם דיסגרפיה יכולים לפתח אסטרטגיות כתיבה יעילות ולהצליח להשתלב ולהשיג את מבוקשם.

ADHD (הפרעת קשב וריכוז):

ADHD, או הפרעת קשב וריכוז, היא הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על יכולתו של אדם לשים לב, לשלוט בדחפים ולנהל התנהגות. הקושי מאופיין לרוב בסימפטומים כמו היפראקטיביות, אימפולסיביות וחוסר קשב, שעלולים להפריע לתפקוד הלימודי והחברתי. בעוד שהסיבות המדויקות להפרעות קשב וריכוז אינן מובנות במלואן, מאמינים שהיא קשורה להבדלים בתפקוד המוח ובמבנהו[2]. ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז באמצעות מגוון התערבויות, כולל תרופות, טיפול ושינויים באורח החיים. עם תמיכה מתאימה, על ידי רכישת אסטרטגיות לניהול הסימפטומים שלהם יכולים המתמודדים עם ADHD לחיות חיים מלאים וגם להנות מהמתנות שהמצב מביא איתו.

הפרעת עיבוד שמיעתי

הפרעת עיבוד שמיעתית, או APD, היא מצב המשפיע על יכולתו של אדם לעבד ולפרש צלילים. אנשים עם APD עשויים להתקשות להבחין בין צלילים, במיוחד בסביבות רועשות, ועלולים להתקשות לזהות את המיקום והמקור של הצלילים. הם עשויים גם להיתקל בבעיות בתפיסת הדיבור, מה שעלול להקשות על מעקב אחר שיחות או הבנת הוראות מדוברות. APD אינו קשור לאובדן שמיעה, אם כי אנשים עם ליקוי שמיעה עשויים לסבול גם מ-APD. הגורמים המדויקים ל-APD אינם מובנים במלואם, אך מאמינים שהם קשורים להבדלים באופן שבו המוח מעבד מידע שמיעתי. ניתן לנהל APD עם מגוון התערבויות, כולל אימון שמיעתי וטיפול בדיבור. עם תמיכה מתאימה, אנשים עם APD יכולים ללמוד אסטרטגיות לשיפור יכולתם לעבד צלילים ולתקשר ביעילות.

 

אבחון לקויות למידה

בעלי לקויות למידה, עלולים לחוות תחושות של חוסר מסוגלות וכישלון, בעיקר כיוון שהם אינם מצליחים להשתלט על כמויות החומר הגדולות שעליהם ללמוד ולשנן. פעמים רבות הם מתקשים בשליפת הידע במהלך מבחנים. הם מתקשים לארגן את מחשבותיהם, להתנסח כנדרש ולהספיק לסיים את המבחנים בזמן.

במידה והורים או ילדים, חשים כך, חשוב לבצע אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי על מנת לברר את המקור לקשיים, לקבל אבחנה מדויקת ללקות הלמידה ולהתחיל לפעול בתכנית עבודה מתאימה בשילוב של בית הספר, ההורים וגורמים טיפוליים אחרים, רגשיים ולימודיים, כך שהילד יוכל להתגבר על קשייו.

חשוב לדעת! לקויות למידה הינן אורגניות ובשל כך הן לא “נעלמות” עם השנים, אך טיפול מתאים יכול לסייע לילדכם להתגבר על קשייו ולקבל כלים לפעול מתוך נקודות הכוח שלו, תוך תרגול ושיפור המיומנויות בהן הוא מתקשה.

 

 

טיפול בלקות למידה

אין “תרופה” ללקויות למידה, אך בליווי של טיפול ותמיכה מתאימים, ניתן להתגבר על האתגרים שהלקות מזמנת ולנהל חיים מלאים. כמה משיטות הטיפול הנפוצות ביותר ללקויות למידה כוללות:

חינוך מיוחד:

זוהי תוכניות חינוכיות מותאמות אישית, התאמות מיוחדות ותמיכה ניתנים ממורים בעלי הכשרה מיוחדת ואנשי מקצוע חינוכיים אחרים.

טיפול בדיבור:

טיפול עם אדם המתמחה בקשיי תקשורת כמו קלינאי תקשורת שיוכל לשפר את מיומנויות השפה, טיפול כזה יכול להועיל לאנשים עם דיסלקציה ולקויות למידה אחרות המבוססות על שפה.

ריפוי בעיסוק:

כרוך בעבודה עם מרפא בעיסוק לפיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות, תיאום עין יד ויכולות אחרות החשובות ללמידה ולפעילויות היומיום.

הוראה מתקנת:

נעשית ע”י מורה מומחית בתחום, באופן פרטני. לכל תלמיד נבנית תוכנית עבודה אישית המשלבת הקנייה של נושאים בהם התלמיד מתקשה, העצמה של תחומי החוזק שלו. ניתן לקבל טיפול בהוראה מתקנת גם לתלמידים שאינם מאובחנים או כאלו שאובחנו במקומות אחרים.

טיפול תרופתי:

במקרים מסוימים, ניתן להשתמש בתרופות כדי לטפל בסימפטומים של ADHD ומצבים אחרים שיכולים להשפיע על הלמידה, כגון חרדה ודיכאון. חשוב לדעת ולהכיר את תופעות הלוואי שעלולות להתלוות לסוג טיפול כזה ואת ההשלכות ארוכות הטווח על הילד.

טכנולוגיה מסייעת:

זה כולל שימוש במכשירים וכלים, כגון תוכנת טקסט לדיבור, כדי לתמוך בלמידה ולהתגבר על קשיים בתחומים כמו קריאה, כתיבה ומתמטיקה. יש ילדים שהשימוש במחשב לביצוע מטלות בכיתה מקל עליהם מאד.

קורס אסטרטגיות למידה:

מתאים לתלמידים בגילאי חטיבה, תיכון וסטודנטים. הקורס מקנה אסטרטגיות לארגון מידע, זיכרון, כתיבה אקדמית, תכנון וארגון זמן והתמודדות עם למידה למבחנים רבי מלל. הקורס מועבר באופן פרטני ומותאם לכל אחד לפי צרכיו בכדי לייעל את תהליך הלמידה.

טיפול רגשי:

טיפול רגשי עבור מתמודדים עם לקות למידה הוא חשוב ומהותי לא פחות מהתאמת החלק הדידקטי. חלק ניכר מהקושי בהתמודדות עם לקות למידה כולל את הפן הרגשי, שכן התסכול האשמה הכעס והקושי החברתי שעלול להופיע הם כולם משפיעים על היכולות התפקודיות ויכולות הלמידה של הילד.

כאשר הילד שרוי בסטרס תמידי בכיתה הוא לא פנוי ללמידה וזה משהו שחשוב להתייחס אליו כחלק מהטיפול בו. טיפולי CBT יוכלו להיות יעילים בהתמודדות עם ההשלכות הנלוות בפן הרגשי של התמודדות עם לקות הלמידה, ודפוסי חשיבה והתנהגות שמתקבעים בגלל הלקות כמו למשל: ילד שמפחד ממתמטיקה וחשבון בגלל הלקות ויחס בלתי מותאם שקיבל בכיתה שיצרה אצלו טראומה מהנושא.

חשוב שהעבודה עם הילד תערב במקביל ובשיתוף את אנשי המקצוע הרלוונטיים, כולל מחנכים, מטפלים ומומחים רפואיים, כדי לקבוע את הגישה הטובה ביותר עבור כל אדם עם לקות למידה. עם התמיכה וההתאמות הנכונות, המתמודדים עם לקויות למידה יכולים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם ולהרגיש מסוגלים יותר.

 

לסיכום

לקויות למידה הן התמודדות שיכולה להיות מתסכלת, ומורכבת, לעורר בושה ואשמה, לעיתים גם מצוקה חברתית ובטחון עצמי נמוך. אבחון מוקדם ככל האפשר של הלקות יוכל להקל מאד על התאמת הטיפול והתמיכות הנוספות להם הילד זקוק.

במכון חיבורים נוכל לסייע וללוות את הילדים והוריהם בפן הרגשי באמצעות כלים מתקדמים מעולם ה-CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מטפלי המכון בעלי הכשרות מתקדמות ומקיפות לטיפול בילדים והוריהם, נסיון רב ובעיקר הרבה מסירות ולב.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

[1] Kuder, S. M., & Rinn, A. N. (2017). Advances in the assessment and treatment of learning disabilities: A review of the literature. Psychology in the Schools, 54(2), 191-200.

[2]Cortese, S., Kelly, C., Chabernaud, C., Proal, E., Di Martino, A., Milham, M. P., & Castellanos, F. X. (2020). Towards systems neuroscience of ADHD: a meta-analysis of 55 fMRI studies. Brain Imaging and Behavior, 14(1), 200-216.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן